Bezpečná sanitka

      Sanitní vozidlo, zejména vozidlo rychlé zdravotnické pomoci  je jedním  z nejvýznamnějších a nepominutelných prvků při záchraně lidského života. Je tedy samozřejmostí, že to znamená zcela mimořádné nároky na spolehlivost a jízdní vlastnosti takového vozidla, kdy musí být vždy na prvním místě  bezpečnost zdravotnických posádek, převážených pacientů i ostatních účastníků silničního provozu. Dalším požadavkem je  poskytnutí dostatečného prostoru pro práci zdravotnických posádek  a  pro dopravu potřebného  zdravotnického vybaveni.
     Mezi nejvyužívanější značku  sanitních vozidel Záchranných  služeb v ČR patří již historicky samozřejmě značka VW a model Transporter s pohonem na všechna 4 kola.
     Díky stále se rozšiřující potřebě vybavit vozidlo zdravotnickou technikou a výbavou v takovém rozsahu, aby posádka byla připravena prakticky na jakýkoli zdravotnický zásah, docházelo zejména v poslední době k doplňování modelu VW Transporter také vozidly s většími prostorovými možnostmi a takovými, u kterých nehrozila rizika překročení povolené maximální hmotnosti.  Tato vozidla větší kategorie, sice uvedené požadavky dokázala splnit, ale jen za určitou cenu. Zejména jízdní vlastnosti vozidel této kategorie se s komfortem, který poskytovaly Transportéry prakticky všech generací, nedaly a nedají ani v nejmenším porovnávat.
 
    Model VW Transporter řady 5, který s technologii 4 Motion nemá v současnosti konkurenta, samozřejmě pokračuje ve svém úspěšném využívání pro potřeby záchranných služeb. Jeho prostorové limity se však proti předchozí generaci T4  podstatně nezměnily. V klasickém skříňovém  provedení může tento typ již jen těžko splnit  prostorové požadavky,  které záchranné služby na svá vozidla  kladou.   Nastanou i situace , kdy díky malému prostoru v sanitním prostoru musí „někdo z auta ven“.
Bezpečně umístit a ukotvit  všechny požadované prvky zástavby a zdravotnické techniky bývá dokonce někdy i neřešitelný problém nejen z hlediska prostorových požadavků, ale i z pohledu respektování hmotnostních limitů pro vozidlo této kategorie.
Alternativou, která ve své finální podobě řeší oba dva  základní a největší problémy sanitních zástaveb na modelu VW T5 ,  tzn. nedostatek místa v  ambulantním prostoru a potřebu zvýšení hmotnostních limitů se stal projekt,  který vznikl  díky spolupráci IVG Česká republika s firmami FD servis Praha, s.r.o. a Německými firmami Systém Strobel , PB MeTech a Goldschmit Techmobil AG.
    Jedná se o skříňovou nástavbu sendvičové konstrukce od firmy System Strobel, která je pro tento účel vyrobena a splňuje všechna i ta nejpřísnější kritéria, dynamickou zkoušku (tzv. Crash test) nevyjímaje. Hmotnost této nástavby, která činí 285 kg umožňuje, aby vozidlo bylo vybaveno a zastavěno potřebnou zdravotnickou výbavou v rozsahu dle potřeb a přání provozovatelů na minimálně stejné úrovni jako u vozidel vyšší kategorie.  Prostorové dispozice jsou naprosto srovnatelné s podstatně většími vozidly a  v některých parametrech  je i předčí.
    Materiál kufrové nástavby je extrémně  lehký a  korozivzdorný. Má přitom velmi dobré tepelně izolační vlastnosti a velmi dobře izoluje  proti pronikajícímu hluku. Koncepce skříňové nástavby je řešena tak, aby umožňovala pohodlný a bezpečný nástup a výstup z vozidla pomocí nástupních schůdků zakomponovaných do interiéru. Zadní dvoukřídlé dveře se dají otevřít až do úhlu 270 stupňů a jsou proti samovolnému pohybu aretovány pomocí magnetů. Boční vstup do ambulantního prostoru je u tohoto modelu řešen posuvnými dveřmi.  Samozřejmě, že  je  možná i varianta dveří křídlových.
   Prostorové vlastnosti ambulantní části dovolují dokonce i boční posuv hydraulického stolu nosítek  (od firmy PBMeTech) v rozsahu 40 cm. Po vysunutí desky stolu mimo prostor vozidla je  usnadněno a ulehčeno naložení a vyložení pacienta.  Při posunu stolu nosítek do středu ambulantního prostoru a  sklopení sedaček je  umožněn přístup k pacientovi ze 3 stran.
   Výška  podlahy sanitního prostoru nad  terénem je 68 cm,  což je  o několik centimetrů méně,  než je  obvyklé např. u vozidel Mercedes Benz Sprinter nebo VW LT a  zůstává menší i oproti novým  modelům  obou těchto značek – MB Sprinter II/ VW Crafter. Celková výška   nástavby – světlosti ambulantního prostoru  je volitelná podle  přání zákazníka. V nejčastějším případě zůstává prakticky stejná,  jako u klasického VW T5 s  vysokou střechou.  Co je však pro provozovatele důležité,  je ta skutečnost, že je  podstatně menší,  než u nejnovějších modelů MB Sprinter II/VW Crafter.
   Vybavení zdravotnickými skříňkami je koncipováno tak, aby bylo zajištěno bezpečné uložení zdravotnického materiálu. Zásuvky jsou samočinně aretovány v uzavřené poloze pomocí plynových vzpěr. Tlakové láhve na medicinální kyslík ( 2 kusy 1O l a 1 ks 2 l)  jsou umístěny v držácích v samostatné skříni na pravé straně u zadních dveří. Jejich výměna je velmi snadná. Kontrolu a  regulaci tlaku umožňují  dvířka s průhledem. Uchycení těchto lahví prošlo spolu s  celou nástavbou dynamickou zkouškou podle  normy EN 1789.  V zadní části nástavby na  levé straně je umístěna skříň pro uložení vakuových matrací, scoop-rámu, transportního křesla  nebo jiného materiálu. Tato skříň je  přístupná zvenčí vozidla.  U bočních posuvných dveří jsou v nábytkové skříňce umístěny lékařské kufry, pracovní výsuvný stolek aretovaný pomocí plynové vzpěry a odkládací plocha.
   Sanitní prostor je vybaven 3 plnohodnotnými sedadly s tříbodovými bezpečnostními pásy. Dvě  z nich jsou umístěna  na pravé straně ambulantního prostoru za sebou. Jsou lehce sklopná ke stěně,  vybavená sklopnými loketními opěrkami. Obě  jsou otočná o 180 stupňů. Posádka  se  při jejich otáčení nemusí odpoutávat. Samozřejmě  by  tato sedadla  měla  být během  cesty natočena  ve směru jízdy. Třetí sedadlo je umístěno na přepážce,  zády  ke směru jízdy. Vzhledem  k dostatečně  vysokému opěradlu a integrované hlavové opěrce u všech sedadel je dobře zabezpečena páteř  členů osádky  v případě nehody. Sedadla  poskytují velmi dobré boční vedení těla při průjezdu  zatáčkami,  které je  podobné komfortu obvyklému v osobních automobilech. Sedadla  jsou čalouněna příjemným prodyšným, ale  zároveň desinfikovatelným  materiálem.
   Ve stropě je umístěn samostatný modul s vývody kyslíku, bodovým osvětlením, výklopnými držáky na infuze a elektrickými zásuvkami. Pohyb po vozidle usnadňují ve stropě kotvená madla.
 
   Sanitní prostor je klimatizován samostatným výměníkem ovládaným pomocí prostorového termostatu. Výměnu vzduchu zabezpečuje střešní dvoucestný ventilátor. Vytápění je  řešeno pomocí nezávislého teplo-vzdušného topení s  výkonem který garantuje  dostatečnou tepelnou pohodu i v případě,  že  nebude  v chodu motor. V době parkování na  základně  je vozidlo vytápěno speciálním el. přímotopem s termostatem na 220V. Osvětlení je řešeno zapuštěnými zářivkovými tělesy s rozptýleným rovnoměrným světlem. Samozřejmě je  k dispozici i bodové polohovatelné osvětlení pracovní plochy nosítek. Nástupní schody jsou osvětleny LED lištou.  Připojení zevního zdroje el. proudu o napětí 220V je  řešeno jištěnou el. zásuvkou ,  s automatickým odpojením  kabelu při startu (bez nutnosti jakkoli ji ručně odpojovat). Samozřejmostí je i blokování  startu při připojení na 220V ,  jehož funkce  by snad přicházela v  úvahu jen při mechanické poruše automatického odpojování kabelu.
   Prostor za vozidlem  je  monitorován  kamerou a obraz je  přenášen na displej do kabiny řidiče.
  Nad  kabinou řidiče  je ve zvýšené nástavbě další úložný prostor, přístupný z ambulantní části.
   Veškeré kotvení přístrojů je koncipováno v souladu s EN 1789 pomocí nerezových profilů. Nosítka  Stollenwerk mají také samozřejmě  kotvení odpovídající normě EN 1789.  Totéž  platí o posuvném hydraulickém stolu a  jeho kotvení.
   Podvozek vozidla je  na  zadní nápravě vybaven vzduchovým pérováním firmy Goldschmit Techmobil AG,  které užívá většina významných výrobců sanitních vozidel. Použití tohoto systému pérování  dovoluje  zvýšit nejvyšší technicky  přípustnou hmotnost vozidla na 3,5 tuny a  díky automatickému vyrovnávání světlé výšky a podélného a příčného náklonu je komfort jízdních vlastností tohoto vozidla skutečně mimořádný.
    Sanitní automobil  je  vybaven světelnou výstražnou rampou nad  kabinou řidiče, osazenou technologíí LED od  firmy Woodway – Whelen  z Velké Británie. Od stejné firmy  jsou přídavná LED světla  modré barvy,  která jsou umístěna  tradičně  v přední masce a  další potom  z boku na  předních blatnících a  na  boku nástavby.  V zadní části  nástavby jsou umístěny 2 rotační stroboskopické majáky  firmy Hansch. Zvukové výstražné zařízení je opět vyrobeno firmou Woodway - Whelen ve Velké Bitánii (jedná se  o evropskou pobočku americké firmy Whelen). Reproduktory sirén jsou umístěny  za maskou chladiče,  v místě,  kde  nehrozí jejich poškození vodou a sněhem.  Navíc  umístění v této výši umožňuje  podstatně lepší šíření zvuku a   neobtěžuje posádku vozidla nadměrným  hlukem. V horní části boků a  zadní stěny zástavby  jsou zakomponovány   pracovní světlomety,  které slouží k osvětlení bezprostředního okolí vozu při zásahu. Montáž  ovládacích  prvků  výstražných zařízení je provedena v  originální nástavbě (DIN šachtě) od  výrobce vozu. V prostoru mezi sedadly je středový box ve kterém je provedena montáž monitoru kamerového systému a odkládací prostory pro uložení dokumentů ve formátu A 4.
   Nástavba je  postavena  na  podvozku VW T5 s  jednoduchou kabinou.  Podvozek je vybaven pohonem všech 4 kol s automatickým rozdělováním kroutivého momenetu mezi nápravami 4Motiona uzávěrkami diferenciálů na obou nápravách. Samozřejmostí  je systém ABS, EBD ASR a elektronický stabilizační program ESP.  Kabina  řidiče  je vybavena airbagy a  bezpečnostními pásy s  pyrotecnickými předpínači.
 
     Možnosti variabilního vybavení vozidla od výrobce dle přání a potřeb konečného uživatele je samozřejmostí stejně tak, jako velmi dobré jízdní vlastnosti,  které přispívají k aktivní bezpečnosti.
    Tak,  jak je  možno volit výbavu  podvozku vozidla,  je do značné míry variabilní i skříňová nástavba.  Je  možno volit různé umístění pro tlakové láhve,  různé umístění  bočního vstupu do skříňky na  uložení transportní techniky.  Boční dveře mohou být posuvné nebo otočné. Podle umístění skříněk a  typu dveří je  možno volit i umístění bočních oken . Možná je i volba  střešního okna. Samozřejmě variabilita  nesmí ohrozit  bezpečnost.  Proto výrobce kufrové nástavby,  firma Systém Strobel, dovolí pouze takové varianty,  aby  byla  vždy  respektována  norma 1789 a  výsledky  crash testů.
   Stejně  variabilní je i vnitřní prostor a  jeho využití, které je  díky  zcela rovným  a  navzájem kolmým vnitřním stěnám opravdu maximální. Ve stropním  modulu je  možno volit nejen připojení pro kyslík, ale  i pro stlačený vzduch (např. pro resuscitační zařízení LUCAS)  a pro připojení kabelů k EKG a  defibrilátoru.   
     V zásadě lze odpovědně podat informaci v tom smyslu, že koncepce tohoto vozidla, použité komponenty a zástavbové prvky znamenají pro konečného provozovatele naprostou jistotu v oblasti  shody se všemi legislativními předpisy které jsou pro provozování vozidel této kategorie na pozemních komunikacích v současnosti podmiňujícími.

                                   SYSTEM STROBEL